DSC02259tvb_Kirchbergkoepfl_Zirl-1
24 juni 2021
Originele taal van het artikel: Deutsch Informatie Automatische vertaling. Supersnel en bijna perfect.

Vooral in de bergen was de winter dit jaar erg lang. De sneeuw heeft het begin van het wandel- en fietsseizoen met enkele weken uitgesteld. Daarom ben ik des te blijer dat ik jullie vandaag kan meenemen op mijn eerste fiets- en wandeltocht van dit jaar. We gaan naar de prachtige Karwendel met uitzicht op Innsbruck. Het pad leidt ons in het Brunntal boven Zirl naar de Neue Magdeburger Hütte en dan verder naar de Hechenberg en zijn hoogste punt, de Kirchbergköpfl.

De start is op de betaalparkeerplaats van de reddingsdienst in Zirl. Houd links aan naar de Ehnbach en de ingang van de Ehnbachklamm en ga verder in westelijke richting onder de metro door tot u bij de metro komt die u de weg naar Hochzirl wijst. Volg de weg steil omhoog naar Hochzirl met een prachtig uitzicht op Zirl en de Ranggerköpfl. Na enkele hoogtemeters volgt u bij een splitsing het bospad in de richting van de Brunntal-snackpost. De route loopt schilderachtig door het bos en hoog boven de Ehnbachklamm en klimt zachtjes het Brunntal in.

Vanaf het Brunntal-snackstation volgt u de borden naar de Neue Magdeburger Hütte. In verschillende haarspeldbochten klimt u omhoog, soms steiler, soms minder steil, tot u achter een bocht de prachtig gelegen hut in de Karwendel bereikt. De Solstein troont erachter en de lama's begroeten je al vanaf de tegenoverliggende helling. Na 11 kilometer fietsen hebben we nu wel een pauze verdiend voordat we zonder fiets verder gaan. Er is een klein meertje voor de hut. Ik koos dit voor mijn korte rust en besloot om na mijn wandeling, die me hier terug zal brengen, bij de hut te stoppen.

BEKLIMMING VAN DE KIRCHBERGKÖPFL

U kunt uw mountainbike direct bij de hut stallen. Trek je wandelschoenen aan en ga te voet verder. Direct bij het meer volgt u het pad een paar meter in de richting van het bos. Hier vindt u het goed bewegwijzerde pad naar de Kirchbergköpfl, het hoogste punt van de Hechenberg. Het pad klimt ongeveer 300 meter steil omhoog. Eerst door bos en dan door bergdennen, bereikt men na ruim 45 minuten het bergtopkruis op 1.943 meter met een geweldig uitzicht op de Karwendel met de Solstein, het Inntal, de Kalkkögel aan de overkant en het Sellrain-dal.

Het is erg warm op deze dag en het gebrek aan schaduw doet me verder marcheren. Ik ga verder door dichte bergdennen naar de Hechenberg. Vanaf Kirchbergköpfl kun je het pad heel goed zien, dus je kunt nauwelijks verdwalen. Het oude topkruis moest vorig jaar worden verwijderd en werd vervangen door een klein exemplaar. Van hieruit kunt u ook Innsbruck zien liggen, hoewel het deze dag een beetje heiig was door de hitte, wat het adembenemende panorama niet echt bedierf.

Vanaf de Hechenberg dalen we, deels gezekerd door touwen, af naar de zogenaamde Hechenbergl, een kleine verhoging voor de Hechenberg op 1.411 meter, en vandaar weer omhoog naar de Magdeburger Hütte, waar ons rondje eindigt met de mountainbike en een leuke stop voor een versnapering.

De terugweg per fiets kan nu individueel worden geregeld. Of u fietst dezelfde weg terug of u slaat niet af bij de Brunntal-snackpost, maar vervolgt het pad en over de mooie Zirler Mähder naar Zirl.

Als u deze tocht puur als wandeltocht wilt doen, raad ik u mijn blog van de herfst aan: Brullend water en brandende lariksen

GEGEVENS EN INFORMATIE

Mountainbikeroute: totaal 22,2 km
hoogtemeters Mountainbike: 1.060 hm

Wandelpad: ca. 3 km
Hoogteverschil Wandelen: ca. 300 hm

Nieuwe Madgeburg Hut 1633m
Isser familie
Geen rustdag

Tip: De Magdeburger Hütte is een uitstekende overnachtingsplaats voor verdere hoogtetochten in het Karwendelgebergte.