02 september 2022
Originele taal van het artikel: Deutsch Informatie Automatische vertaling. Supersnel en bijna perfect.

De mooie spoorlijn van Innsbruck in de richting van Seefeld is onlangs gerenoveerd en is weer in gebruik. Ik was voor u op pad en breng u een fantastische wandeling die u kunt combineren met een panoramische rit door de Martinswand

Panoramische rit naar Seefeld

Vanaf het station van Innsbruck nemen we de S-Bahn lijn 6 in de richting van Garmisch-Partenkirchen, in de richting van Hochzirl. De lijn, ook wel Karwendelbahn genoemd, rijdt de hele dag om de 30-60 minuten.

Let op: u moet uw treinkaartje hebben voordat u aan uw reis begint. Kaartjesautomaten of een loket zijn beschikbaar op het station of u kunt het kaartje kopen via de ÖBB app.

U kunt in Innsbruck ook op het Westbahnhof, het station Hötting en Allerheiligen op de trein stappen.

Waarom een panoramische rit? De spoorlijn loopt vanaf het station in Hötting continu omhoog en gaat direct door de rotswanden van de Martinswand en vanaf de Hechenberg hoog boven het Inntal. Door verschillende tunnels en galerijen met een prachtig uitzicht, is dit een absoluut hoogtepunt.

Ik raad u aan aan de linkerkant van de trein plaats te nemen om zoveel mogelijk van de rit en het uitzicht te genieten.

Laat u verrassen, want er zijn niet veel spoorlijnen die door zo'n steile rotswand lopen.

We rijden naar het station in Hochzirl. Daar beginnen we onze wandeling door langs het perron naar het einde te lopen en de gele wegwijzer richting Magdeburger Hütte en Solsteinhaus te volgen.

Over de Goaßboden naar de Ehnbach

Na een korte wandeling verlaten we het gebied van de sporen en komen op een mooi smal pad in het mooie bos en na een korte tijd op Goaßboden. Hier staat een kleine houten hut op een open plek en een schommel die aan een boom is bevestigd.

Volg het pad door het prachtige bos tot u bij een bosweg komt. Steek deze over en volg de borden naar Neue Magdeburger Hütte en Brunntal.

We nemen nu een wat breder pad hoog boven de sporen van de Karwendelbahn tot het pad weer op een bospad uitkomt. We nemen het bewegwijzerde pad richting de Ehnbachklammkloof het bos in, dat ons direct naar beneden naar de Ehnbach leidt.

Over de brug naar de dam

Een houten brug leidt ons direct over de Ehnbach en omlaag in de brede beekbedding. Links en rechts van de beekbedding kunt u op de rotsen klimmen. Mijn blogger-collega Lea heeft hier een interessante blogpost over geschreven.

Houd links aan en loop door het grind van de uitgestrekte beekbedding met zijn vele waterarmen tot een steil pad omhoog leidt. We nemen dit pad tot aan een slagboom, die we passeren en volgen het bord naar rechts het bos in richting de kloof van de Ehnbachklamm. We komen nu direct bij de imposante damwand.

De dammuur biedt bescherming tegen modderstromen voor de gemeenschap van Zirl, die al verschillende malen door rampen is getroffen. We steken de dam direct over en gaan aan de andere kant de trap af direct de Ehnbachklamm in.

Ik zou hier willen vermelden dat het in de kloof levensgevaarlijk kan zijn bij onweer en regen en dat u de kloof alleen bij goed weer moet oversteken. Waarschuwingsborden wijzen op de gevaren.

Een verfrissend gezicht

Volg het pad verder en verder naar beneden. Individuele doorgangen zijn beveiligd met touwen. Voorzichtigheid is absoluut geboden, want de stenen kunnen altijd nat en glibberig zijn. Ik wil niet veel over de kloof zeggen, behalve dat hij prachtig is. Gewoon puur natuur en een verfrissing op warme dagen. Ik laat de foto's voor de rest spreken.

Aan het einde van de kloof staat u direct in het dorp Zirl. Vanaf hier kunt u ofwel naar het treinstation in Zirl lopen of naar de hoofdweg gaan en de bus terug naar Innsbruck nemen (lijn 4176).

Als u op zoek bent naar een beetje meer avontuur, raad ik u een bezoek aan de Kaiser-Max-Grotte aan. Het kan rechtstreeks vanuit Zirl in korte tijd worden bewandeld. Ik vertel u er meer over in mijn blogartikel over de Kaiser-Max-Grotte.

Stressvrij zonder auto vanuit Innsbruck

Een mooie, niet al te lange of inspannende wandeling, want je hoeft geen hoogtestijgingen te maken. De treinrit met de Karwendelbahn is altijd bijzonder en u bespaart zich de stress van het rijden, de parkeerkosten en het zoeken naar een parkeerplaats.

Deze wandeling is een verfrissende traktatie in de zomer, maar net zo aan te bevelen in de herfst. De vele loofbomen maken het zeker een kleurrijke ervaring.